Bygga egen bil?

Något som blir allt populärare inom byggtrenden är att bygga egna bilar, men något man ska veta är att detta både kräver tid och energi – plus en hel del kunskap om regelverket.

motorAtt bygga sin egen bil är det många byggintresserade som är sugna på att göra, men om detta är något man vill ge sig i kast med finns en hel del viktiga saker man behöver ha klart för sig. Till exempel bör man vara väl förberedd på att det kommer kräva både tid och tålamod för att lyckas bygga ihop sin drömbil, och det är något som bland andra Henrik Berglund fått erfara. I en intervju med tidningen Hela Hälsingland berättar han till exempel om hur han fick idén från en ritning i en bil, och det var så han kom att påbörja bygget av sin bil som nu står färdig – fem år efter att tanken först poppade upp. Och visst var det ingen dans på rosor heller för honom att bygga ihop sitt fordon, hela fem gånger körde han fast och inte visste hur eller om han någonsin skulle få klart sitt byggprojekt. Till hjälp för att få klart bygget har han dock använt ett forum för likasinnade på internet och han har också behövt lära sig både billackering och att svetsa. Men det är inget krav om man vill bygga sin bil. Har man inte tid eller ork att helt och hållet göra som Henrik och göra hela jobbet själv finns som tur är firmor runt om i landet man kan ta hjälp av. Till exempel är företaget Sarholms, som finns på hemsidan www.sarholms.se, ett alternativ. De kan hjälpa till med alla plåtdetaljer som bilen behöver och det enda som krävs är att lägga en beställning så kan de fixa. Sedan finns också bilverkstäder där man kan få hjälp om man så vill, det gäller bara att höra efter – eftersom bilbyggarintresset bara växer finns många företag som är villiga att mot betalning hjälpa till i bygget.

Varför så intressant att bygga bilar?

Gammal skrotig bilVarför det är så populärt att bygga bilar har många anledningar. Något som tidningen LT listar som anledning är bland annat tv och bio-filmer som fått bilmeckarna att vakna till liv igen. Men man ska inte tro att det bara är att leta fram lite gammalt bilskrot och sätta igång – det finns en hel del regler som måste följas. Något som LT tipsar om är att kontakta både Sveriges fordonbyggares riksorganisations (SFRO) och bilprovningen för att få del av alla regler som gäller vid både nybygge av bil och vid ombyggnation av bil. För även om det framgår gaska så tydligt på Transportstyrelsens hemsida är det alltid lättare att få informationen direkt i hand, då kan man följa regelverket lättare och utan att missa något som man senare kanske får ångra. Men vad är viktigast att tänka på?

Tänk på detta:

  • Skillnad på ombyggt och ändrat fordon, det är två olika regelverk.
  • Vissa fordon behöver inte besiktigas, såsom fordon från 1950 eller tidigare behöver inte besiktigas alls.
  • Försämra aldrig bilens egenskaper, oavsett vilken biltyp man bygger eller bygger om får bilens skick inte försämras.